نحوه عملکرد سر سیلندر

فروش انواع موتور و پمپ هیدرولیک

نحوه عملکرد سر سیلندر

۴ بازديد

یکی از این قطعات اصلی و مهم، سر سیلندر خودرو است، که در مکالمات تعمیرکاران و خدمات این حرفه، قطعه‌ای شناخته شده و پرکاربرد است که می‌تواند دلیل محکمی برای اهمیت آن باشد. بعلاوه، همه کارشناسان معمولاً به مالکان وسایل نقلیه مختلف توجه و مراقبت دقیق از سرسیلندر و خودداری از انجام کارهایی را که می‌تواند به این قطعه آسیب برساند، تأکید می‌کنند.

قلب هر خودرویی در وسط موتور آن می‌تپد و همان اندازه که نوع موتور بر عملکرد و کارایی خودرو تأثیر گذار است، سلامت آن بر سلامت سایر قسمت‌های خودرو و به طور کلی قسمت فنی آن نیز تأثیر می‌گذارد. موتور خودرو از چندین قسمت تشکیل شده و یک سیستم پیچیده و حرفه‌ای است.

سیستمی که در آن هر جز در سلامت و عملکرد موتور نقش حیاتی دارد. برخی از قطعات موتور و کیفیت آن‌ها نیز بر سلامت و عملکرد سایر قطعات و سیستم‌های خودرو تأثیر می‌گذارد و هرگونه خرابی در آن‌ها می‌تواند به سیستم‌های دیگری به جز خود موتور آسیب برساند.

دانستن جزئیات بیشتر در مورد این قسمت و عملکرد و کاربرد آن در موتور ممکن است رعایت نکات ایمنی مربوط به آن را آسان‌تر کند. بنابراین بیایید نگاهی دقیق‌تر به این قطعه مهم بیندازیم و با نحوه عملکرد سرسیلندر آشنا شویم.

عملکرد سرسیلندر 

سرسیلندر همانطور که از اسمش پیداست بخشی از بلوک سیلندر است. اگر به بلوک سیلندر بدون لوازم جانبی دقت کنید، متوجه باز بودن سطح فوقانی خواهید شد. سرسیلندر این سطح را می‌پوشاند و محفظه احتراق را در داخل سیلندرها تشکیل می‌دهد. این قسمت فلزی که یکی از اجزای ثابت موتور است و روی بلوک سیلندر پیچ می‌شود، علاوه بر عایق بندی سیلندر، وظیفه جلوگیری از خروج گازها از سیلندرها را برای احتراق مناسب مخلوط سوخت و گاز بر عهده دارد.

سر سیلندر
اجزای سر سیلندر

سر سیلندر همچنین اجازه می‌دهد تا سوخت در زمان مناسب به طور موقت در سیلندر تزریق شود و دود از محفظه احتراق خارج شود. به این ترتیب، سر سیلندر دارای مجاری مختلفی برای تزریق سوخت و آب، خروج دود و ورود هوا است. این قطعه دارای بخش‌های مختلفی است که شامل موارد زیر است:

  • محل بسته‌شدن و قرار دادن شمع‌ها، این قسمت بسته به نوع سرسیلندر در قسمت‌های کناری یا بالایی آن نصب می‌شود.
  • سوپاپ‌ها، گیت‌های سوپاپ‌ها، سیت‌سوپاپ‌ها، میل سوپاپ و فنرها که به منظور نصب سوپاپ‌ها روی سر سیلندر در جای مخصوص خود نصب می‌شوند.
  • مجاری آب و روغن.
  • منیفولدها، که شامل نازل‌های اگزوز و لوله‌های ورودی سوخت به داخل سیلندر است.
  • محل بستن ترموستات

بنابراین، بسیاری از قطعات از طریق سر سیلندر به موتور متصل می‌شوند. قطعاتی که در عملکرد و کیفیت موتور نقش مهمی دارند. این قطعات شامل سوپاپ، بادامک، میل سوپاپ و میل بادامک، میل لنگ و شمع و لوازم جانبی آن‌ها می‌باشد.

جنس سر سیلندر

همانطور که در بالا ذکر شد، سرسیلندرها قطعات ساکن یک خودرو هستند که توسط شرکت‌های تولید کننده قطعات خودرو تولید می‌شوند. سر سیلندر از مواد با کیفیت بالا مانند آلیاژهای آلومینیوم و آلیاژهای آهن (چدن) به روش تزریق و ریخته‌گری ساخته شده است. این قسمت از ماشین اغلب به صورت یک تکه یا برای موتورهای سنگین به چند قطعه ریخته می‌شود و سپس تراشیده و به شکل دلخواه پرداخت می‌شود.

سوختن سر سیلندر

به دلیل قرارگیری محفظه احتراق موتور به عنوان گرمترین قسمت موتور درون سیلندر، این قسمت باید در هنگام کار خودرو گرمای زیادی را تحمل کند. هنگامی که سر سیلندر برای مقاومت در برابر آن گرم می‌شود، می سوزد. همچنین، اگر موارد زیر در نظر گرفته نشود، ممکن است سر سیلندر آسیب دیده و بسوزد:

سر سیلندر
سوختن سر سیلندر
  • عدم رعایت ترتیب بستن پیچ‌ها هنگام باز و بسته شدن سیلندر
  • وقتی گرم است باز شود
  • فشار بیش از حد به سیلندر
  • نقص در مسیرهای جریان آب و روغن در سر سیلندر
  • نقص احتمالی در سر سیلندر اتومبیل

عیب‌های سر سیلندر

اگر می‌خواهید سر سیلندر را عیب یابی کنید، باید با علائم خرابی سرسیلندر بیشتر آشنا شوید. در ادامه قصد داریم به طور کامل با نقص‌های احتمالی این قسمت از ماشین و راه حل‌های مقابله با آن آشنا شویم.

ترک خوردن

به منظور یافتن ترک‌های احتمالی در سر سیلندر و سطح نشیمن سوپاپ، می‌توانید با استفاده از یک اسپری مخصوص، قطعات مشکوک به ترک خوردگی را بررسی کنید. اگر مقدار ترک بسیار کم بود، با چسب قابل ترمیم است. اما اگر ترک زیاد باشد، باید سر سیلندر را تعویض کنید.

تابیدگی

یکی از رایج ترین نقایص سر سیلندر مربوط به تابیدگی آن است. اگر علائم زیر را مشاهده کردید، به این معنی است که سر سیلندر شما تاب خورده است.

  • کاهش یافتن کشش موتور
  • گرمای بیش از حد موتور و مخلوط کردن آب و روغن
  • حباب های هوا در رادیاتور
  • سوختن واشر سرسیلندر

کربناسیون

اگر موتور به طور ناقص احتراق میکند، رسوبات کربن در پایین پیستو ، سوپاپ و محفظه احتراق تشکیل شده است. این لایه رسوب حجم تراکم را کاهش میدهد و بنابراین نسبت تراکم را افزایش می‌دهد و در نتیجه سر سیلندر می‌سوزد. به منظور حذف رسوبات کربن، می‌توانید از ۴ روش زیر استفاده کنید که عبارتند از:

واشر سر سیلندر
واشر سر سیلندر سوخته

استفاده از مواد شیمیایی

در این روش ابتدا باید موتور اتومبیل را روشن کرده و پس از رسیدن به دمای طبیعی آن را خاموش کرده و شمع موتور را باز کرده و مقداری مواد شیمیایی مخصوص در آن بریزید و پس از ۱۰ ساعت موتور را روشن کنید تا رسوبات تشکیل شده از اگزوز خارج شود. همچنین می‌توانید از مواد شیمیایی به عنوان مکمل در مخزن سوخت استفاده کنید.

استفاده از اکسیژن

برای استفاده از این روش، ابتدا باید بنزین را درون کاربراتور تخلیه کنید و سپس شمع‌ها را باز کنید تا اکسیژن را از طریق یک لوله مسی به داخل سیلندر هدایت کنید. ورود اکسیژن به داخل سیلندر باعث واکنش شیمیایی آن با رسوبات کربن و تبدیل کربن به گاز اسید سیتریک می‌شود.

استفاده از دستگاه سند بلاست

برای استفاده از این روش ابتدا باید مسیر آب و روغن را ببندید و مقداری گریس روی سطح سر سیلندر بزنید تا پودر سنباده یا پودر شیشه با کمک دستگاه سند بلاست روی سطح مورد نظر پاشیده شود. این مواد در تماس با کربن باعث از بین رفتن و جدا شدن رسوب می‌شوند.

از دریل و برس استفاده کنید

در این روش باید رسوبات کربن با استفاده از دریل دستی یا برقی و برس کاملاً از بین برود.

گشاد شدن، سوختن و خوردگی سوپاپ و گیت سوپاپ

اگر موتور خودرو فرسوده باشد، در سیستم سوپاپ سیلندر خوردگی ایجاد می‌شود و در چنین مواردی باید سرسیلندر تعویض شود.

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.