دلایل جوش آوردن موتور خودرو

فروش انواع موتور و پمپ هیدرولیک

دلایل جوش آوردن موتور خودرو

۱۰ بازديد

اگر هنگام رانندگی، به ویژه در روزهای گرم و شلوغ، نشانگر آمپر آب روی خط قرمز است یا بخار از کاپوت خارج می‌شود. قطعاً موتور خودرو شما در حال جوش آوردن است. توصیه می‌شود قبل از هرگونه صدمه به موتور، در اسرع وقت ماشین خود را متوقف کنید. اگر موتور بجوشد و به رانندگی ادامه دهید. پیستون، سر سیلندر، سوپاپ، میل لنگ و سایر قطعات موتور ماشین شما ممکن است آسیب جدی ببیند. در این مقاله، دلایل جوش آوردن موتور خودرو را بررسی خواهیم کرد.

دلایل جوش آوردن موتور خودرو

نشتی از سیستم خنک کننده

بدون سیستم خنک کننده، دمای موتور خودرو بیش از حد بالا می‌رود. هنگام نشت روغن موتور، موتور به اندازه کافی خنک نمی‌شود. در طی این نشت، هوا به سیستم موتور نیز وارد می‌شود و حباب‌های هوای گرم در موتور ایجاد می‌شود. این نشت روغن ممکن است در اثر سوراخ شدن، ساییدگی، واشرهای ماشین و پارگی قسمتی از موتور خودرو باشد.

مکانیک خودرو با تعمیر یا تعویض قطعه آسیب دیده که معمولاً تعویض مخزن روغن موتور (کارتر) خودرو است، این مشکل را برطرف خواهد کرد.

انسداد سیستم خنک کننده

بعضی اوقات در هوای سرد مسیر گردش روغن در موتور خودرو مسدود می‌شود. در این حالت روغن خنک کننده بی‌کیفیت می‌شود و در نهایت یخ می‌زند، بنابراین از گردش مناسب روغن در موتور خودرو جلوگیری می‌کند.

رسوبات معدنی و وجود یک ماده خارجی نیز می‌تواند این مشکل را ایجاد کند. معمولاً قبل از تعویض روغن، با تخلیه یا شستشوی سیستم خنک کننده موتور اتومبیل این مشکل به راحتی برطرف می‌شود.

جوش آوردن
افزودن آب

کمبود روغن و جوش آوردن

پایین بودن سطح روغن خودرو یکی دیگر از دلایل عمده جوش آوردن بیش از حد موتور خودرو است. این روغن علاوه بر روغن کاری موتور، در فرآیند خنک کاری موتور نیز نقش دارد. در واقع، حدود ۷۰-۸۵٪ از گرمای استفاده نشده موتور از طریق این روغن آزاد می‌شود.

روغن موتور با جلوگیری از تولید گرمای اضافی در هنگام کار موتور به دلیل خاصیت روانکاری به کاهش اصطکاک کمک می‌کند.

این مشکل می‌تواند با افزودن روغن حل شود، اما سطح پایین روغن ثابت می‌تواند نشانه یک مشکل دیگر باشد، از جمله:

  • نشت روغن از موتور
  • واشر سوپاپ آسیب دیده
  • پارگی حلقه پیستون

خرابی واتر پمپ

یکی دیگر از دلایل مهم جوش آوردن موتور، خرابی پمپ آب (واتر پمپ) است. واتر پمپ خودرو وظیفه گردش مایع خنک کننده در اطراف موتور و همچنین انتقال آب به سمت رادیاتور را دارد تا فن خودرو بتواند هوای خنک کننده را جریان دهد.

اگر واتر پمپ خراب باشد، آب خنک کننده موتور به بیرون نشت می‌کند، در این صورت صدایی از موتور شنیده می‌شود و به دنبال آن بخار از رادیاتور خودرو خارج می‌شود.

خرابی پمپ آب با نشت آب شروع می‌شود، که با تعویض واشرهای عایق حل می‌شود. اما در برخی موارد تعویض کامل پمپ ضروری است.

جوش آوردن در هوای گرم

اکثر اتومبیل‌های مدرن به سیستم خنک کننده مجهز هستند که می‌تواند موتور ماشین را حتی در اواسط تابستان در دمای مناسب نگه دارد. با این حال، اوضاع در مورد خودروهای قدیمی متفاوت است.

جوش آوردن
تعویض رادیاتور

خرابی فن رادیاتور و جوش آوردن

پروانه موتور یا فن رادیاتور باعث خنک شدن آب رادیاتور و خنک شدن موتور می شود. اگر آمپر آب نشان دهد که درجه حرارت خیلی زیاد است و فن رادیاتور روشن نمی‌شود یا سرعت چرخش آن خیلی کند است، ممکن است قطعات پروانه موتور خراب شده و باعث جوش آوردن خودرو شود. برای بررسی وضعیت فن ابتدا کولر اتومبیل را روشن کنید. اگر هنگام روشن شدن کولر از فن خنک کننده رادیاتور استفاده شود، استارت فن یا مدار فرمان با مشکل روبرو می‌شود.

اگر پس از خاموش کردن دستگاه، پره‌های فن به سختی چرخیدند، باید تعویض شوند. مشبک جلوی رادیاتور را چک کنید زیرا ممکن است چیزی از ورود رادیاتور به هوا جلوگیری کند.

شلنگ‌های مسدود شده

شیلنگ‌های اتومبیل وظیفه گردش مایع خنک کننده در موتور را دارند. اگر گرد و غبار یا ذرات ریز به داخل شلنگ‌ها وارد شود، گیر کرده و منبع تغذیه در سیستم خودرو با مشکل روبرو می‌شود، بنابراین همیشه شلنگ‌ها را بررسی و از تمیزی آن‌ها اطمینان پیدا کنید.

خرابی ترموستات

ترموستات مطابق برنامه مسیر آب را در موتور باز و بسته می‌کند. باز نشدن ترموستات در زمان تعیین شده باعث جوش آوردن ماشین می‌شود.

جوش آوردن
خرابی ترموستات خودرو

هنگام جوش آوردن خودرو چه کاری انجام دهیم

کولر اتومبیل را خاموش و شیشه‌ها را باز کنید.

این کار باعث کاهش فشار بر روی موتور و به آن کمک می‌کند تا سریعتر خنک شود. همچنین اگر در کنار جاده پارک می‌کنید، بلافاصله کاپوت را بالا زده تا موتور سریعتر خنک شود.

بخاری ماشین را روشن کنید.

شاید عجیب به نظر برسد اما با روشن کردن بخاری می‌توان گرمای موتور را به سرنشینان منتقل کرد تا موتور خنک شود.

اگر در ترافیک هستید، دنده را خلاص و مقداری گاز بدهید

این کار سرعت واتر پمپ و فن رادیاتور را افزایش می‌دهد و هوا و مایعات بیشتری وارد رادیاتور می‌شوند. افزایش هوا و مایعات در گردش موتور باعث خنک شدن آن می‌شود و بنابراین از جوش آوردن ماشین شما جلوگیری می‌کند.

ترمز کمتری استفاده کنید

اگر دمای موتور خودروی شما در ترافیک افزایش می‌یابد، بهتر است به جای توقف کامل حرکت خود را خیلی آرام ادامه دهید و از ترمز کمتری استفاده کنید. ترمزگیری پی‌درپی باعث افزایش بار موتور شده و در نتیجه باعث جوش آوردن خودرو می‌شود.

جهت جلوگیری از جوش آوردن در طول مسیر توقف کنید.

اگر احساس می‌کنید دمای ماشین شما به طور غیر عادی در حال افزایش است، به سمت راست حرکت کرده و در کنار جاده یا خیابان پارک کنید و اجازه دهید دمای موتور پایین بیاید.

جوش آوردن
خرابی واتر پمپ

آب رادیاتور را بررسی کنید.

مراقب باشید اگر ماشین شما در حال جوش آوردن است بلافاصله در رادیاتور را باز نکنید، زیرا ممکن است آب جوش به شدت بیرون بریزد. اگر بعد از خنک شدن موتور نیاز به افزودن آب به موتور دارید، در حالت روشن بودن ماشین آب اضافه کنید.

در صورت لزوم مخزن مایع خنک کننده را پر کنید.

سطح مایع خنک کننده اتومبیل خود را بررسی کنید و در صورت لزوم مخزن را پر کنید.

سعی کنید محل نشت سیستم خنک کننده را پیدا کنید.

شایعترین علت جوش آوردن خودرو نشتی در سیستم خنک کننده است. اگر با مسائل فنی اتومبیل خود آشنا هستید، به دنبال نشتی باشید و سعی کنید آن را پوشش دهید. در غیر این صورت، از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.